Samen met rederij Maersk en verschillende multinationals uit de Dutch Sustainable Growth Coalition voert Shell momenteel een grote proef uit met biobrandstof in de scheepvaart. De DuurzaamheidsRapporteurs gingen op pad voor Shell en zwaaiden de Mette Maersk, een van de grootste containerschepen ter wereld, uit voor een behouden vaart richting Shanghai. Het schip vaart gedeeltelijk op brandstof van gebruikt frituurvet. We publiceerden een artikel over de proef op Shell.nl.

18.000 containers gaan erop, op die Mette Maersk. Het eerste deel van de reis naar Shanghai vaart de Mette Maersk op een mix van 7 procent biobrandstof en de rest de reguliere brandstof. Als dat lekker gaat, dan wordt overgeschakeld op een hoger percentage: 20 procent. Door het gebruik van de biobrandstof worden omgerekend zo’n 2.000 containers duurzaam verscheept naar de andere kant van de wereld.

Verduurzamen van de scheepvaart

Het is voor Shell en Maersk voor het eerst dat er zo’n grote proef wordt gedaan met biobrandstof in de scheepvaart. Voor de bedrijven is het een mooie stap in de verduurzaming van de mondiale scheepvaart, die nu nog verantwoordelijk is voor 2 tot 3 procent van de uitstoot van broeikasgassen. Het is de bedoeling dat de proef navolging krijgt.

Artikel op Shell

Lees het artikel op Shell.nl.